Mérnöki módszerek a pedagógiában (BMEGT51A022) Nyomtatás E-mail
2009. november 14. szombat, 10:01

Mérnöki módszerek a pedagógiában (BMEGT51A022)

 

A tantárgy célkitűzése

A pedagógia ma már nemcsak egy egyszerű humán tudományterület. Napjainkban megjelentek és egyre inkább helyet találnak maguknak benne az egzakt eljárások, amelyek korábban inkább a műszaki, a közgazdasági és a természettudományi szakterületeknek voltak a sajátjai.

Nem csoda ez. A tanulás előkészítése és lebonyolítása, a tanulók szellemi munkájának irányítása majdnem olyan menedzser-tevékenység, mint a vállalatvezetés vagy az üzemszervezés.

A tantárgy azt a célt tűzi ki, hogy megismertesse a mérnökhallgatókat néhány olyan sajátos képzési területtel és problémával, ahol talán még a pedagógiai tudásnál is nagyobb szerepe van a probléma-megoldási képesség „mérnöki” szemléletének. Nem célunk új eljárások és módszerek elsajátítása, inkább rávilágítunk arra, hogy a hagyományosan műszakinak, közgazdaságinak tekintett eljárások hogyan alkalmazhatóak a pedagógia területén.

A tantárgy részletes tematikája

  • A tanulási-tanítási folyamat alapfogalmai és jellemzői.
  • A tanári munka, mint menedzser-tevékenység.
  • A rendszerszemlélet jellemzői és megnyilvánulása a tanári munkában.
  • Az operációkutatási módszerek lehetséges szerepe a pedagógus tevékenységében.
  • Speciális statisztikai érdekességek a pedagógus munkájában.
  • A pedagógia sajátos méréstechnikájának elemei.
  • Iskolai adatfeltárás primer adatforrásokból.
  • Iskolai adatfeltárás szekunder adatforrásokból.
  • Vizsgafelkészülés objektív módszerekkel I. (gyakorlat: vizsgák sorrendi tervezése).
  • Vizsgafelkészülés objektív módszerekkel II. (gyakorlat: vizsgafelkészülési idők tervezése).